5 Tehnici de creare a unei prezentări video ca la carte
Timpul este cea mai importantă resursă a noastră, iar oamenii au început demult să conștientizeze asta. Ca urmare, comportamentul societății s-a schimbat și prețuim timpul mai mult ca oricând. Iar acest lucru afectează chiar și modul în care ne informăm. Preferăm să vizionăm un videoclip de 5 minute despre cum să schimbi o priză, decât să urmăm un curs de electrician începător sau să citim un manual în acest sens. Și e normal să facem asta, întrucât trăim în secolul vitezei.
Dacă și tu ai ceva de spus și vrei să transmiți informația pe gustul audienței, atunci realizarea unui videoclip este cel mai la îndemână lucru, iar acest articol ți se adresează. În cele ce urmează, vom detalia 5 pași simpli pe care trebuie să îi urmezi pentru a deveni un adevărat prezentator!
1. Informația e cheia
Când prezinți un produs sau intervievezi o persoană, documentarea pe care ți-o faci în prealabil este esențială. Trebuie să fii stăpân pe subiect și să ai un bagaj complet de informații.
Să presupunem că trebuie să faci o prezentare video a unui autovehicul performant. Trebuie să cunoști autoturismul acela ca pe mașina ta personală. Ce motor are, câți cai putere, ce capacitate cilindrică, ce combustibil folosește, ce dotări are și orice alt detaliu relevant pentru industria auto. Bineînțeles, nu trebuie să încarci audiența cu zeci de informații, ci să faci o selecție atentă a specificațiilor pe care să le împărtășești.
2. Rezumarea ideilor principale
’Choose your next words carefully’ îi spune mesagerul lui Xerxes regelui Leonidas în filmul 300. În fond, sfatul este unul foarte bun. Acela de a transmite un mesaj în cât mai puține cuvinte și cât mai clar posibil. Într-o prezentare de produs, nu este musai să folosești cuvinte pompoase sau să te cufunzi în explicații, pentru că vei pierde esența mesajului propriu-zis. Trebuie să te limitezi la informațiile esențiale, folositoare pentru audiență.
Rigorile televiziunii dictează ca durata unei știri atractive să nu fie mai mare de 1 minut și 20 de secunde. În același registru, relatarea live a unui reporter de la fața locului nu ar trebui să depășească 40 de secunde. Și doar un reportaj se recomandă să aibă 5 minute, dar aici este vorba despre o poveste care trebuie prezentată din cel puțin 3 perspective. Deci, cele 5 minute se justifică. Cu toate astea, durata unui material video depinde, în cea mai mare măsură, de locul în care acesta ajunge. Pe o platformă social media, pe un website specializat sau la televizor.
3. Încrederea în sine
Stăpân pe situație și încrezător. Convingător și demn de încredere. Avizat și cunoscător. Asta trebuie să transmiți, prin toți porii. Trebuie să ai un timbru vocal ferm, hotărât, dar echilibrat. Nu vrei să ridici tonul pe filmare, dar nici să nu te auzi vorbind. Fiecare propoziție pe care o spui este importantă, iar fiecare cuvânt este puternic. Trebuie să menții un ritm constant al vorbirii, iar tonul vocii tale să conțină inflexiuni. Trebuie să-i atragi atenția celui care te privește și să îl ții atent timp de câteva minute.
Cuvintele alese nu sunt totul. Ele trebuie redate cu încredere, corect și cu dicție. Este important ca totul să fie clar. Nu te grăbi când vorbești. Nu mânca litere și nu rosti cuvintele în cascadă, nu le încăleca. Un discurs nu este un sprint, dar nici un maraton. Este ca o discuție pe care o ai la pas. Clar și concentrat. Reține, mesajul să fie transmis cât mai articulat și comunicarea să fie curată. Discursul trebuie să fie unitar și să urmeze o linie clar definită.
4. Personalitate plăcută
Trebuie să te faci plăcut. Nu trebuie să vorbești cu superioritate – ca și cum tu le știi pe toate -, nu trebuie să vorbești încruntat și posomorât – ca și cum te-ai fi trezit cu fața la cearșaf -, dar nu trebuie nici să vorbești cu indiferență – ca și cum te irită că tocmai tu trebuie să faci această prezentare video.
Imaginează-ți că ești pe o scenă, iar în public sunt prietenii și familia ta. Toți te privesc admirativ și sunt bucuroși să te vadă. Tu ai să le transmiți un mesaj foarte important și te bucuri, la rândul tău, că îi vezi. Afișezi un zâmbet discret și ai o mină deschisă. Chipul tău este luminos și emani bună dispoziție și entuziasm.
Corpul tău trebuie să rezoneze cu fața ta, cu ce transmite chipul. Deci, trebuie să fii dinamic, în mișcare, să gesticulezi aproape constant. Mâinile tale funcționează ca un arătător. Indici spre mașină, te întorci spre ea, explici diferite funcții, arăți piesele de la motor și dotările din interior. Trupul tău trebuie să vorbească în ritmul gurii tale. Este imperios să transmiți informație și emoție din tot corpul.
Scopul? Să te faci plăcut, să captezi atenția și să fii credibil. Audiența trebuie să rezoneze cu tine și să aibă încredere că tot ce spui tu în acel videoclip de câteva minute este absolut adevărat.
5. O fotografie face cât o mie de cuvinte
Atunci, cât face o filmare? Un milion de cuvinte? Nu știu, poate. Însă ideea principală este că imaginea face 50% din material. Avem nevoie de o filmare care să se ridice la înălțimea prezenței tale scenice și a talentului tău narativ.
De preferință, videoclipul pe care îl faci să nu fie în modul selfie. Este indicat să ai un prieten sau un cunoscut care să te filmeze. În acest fel, atenția ta nu va fi împărțită în două, iar calitatea filmării va fi mai bună decât dacă te-ai filma singur. Cameramanul de ocazie trebuie să știe dinainte despre cei vei vorbi și trebuie să stabiliți împreună mișcarea camerei. Un fel de scenariu, să-i spunem.
Fie ca aceste sfaturi să îți fie de folos și să te ajute să realizezi videoclipuri demne de Oscar!