Strategii clasice sau experimentale? – Growth Hacking Marketing
Cred că a doua cea mai mare provocare după înființarea unui business, este promovarea acestuia. Majoritatea antreprenorilor se concentrează atât de mult pe cât să vândă și nu pe cum să vândă. Astfel că, ajung într-un punct în care business-ul începe să stagneze și apoi să decadă.
Ceea ce vreau să spun este că marketingul trebuie să fie una dintre prioritățile unui business. Este foarte important, mai ales în secolul tehnologiei în care trăim, cum ajunge informația la clienții noștri. Așadar, fie că optezi pentru un marketing axat pe obiective măsurabile sau tipare strategice, tot ce trebuie să reții este că nu există nicio rețetă a succesului universal valabilă.
Realizare unei strategii de marketing nu este un lucru atât de ușor pe cât spun unii. O bună strategie de marketing trebuie să includă respectarea unor etape și criterii. Există marketeri care se axează pe strategiile clasice de marketing, pornind de la baza acestuia. Alții se axează doar pe rezultat și nu pun accent pe cum se ajunge acolo. Așadar, aici intervine o abordare foarte interesantă și anume Growth Hacking Marketing.
Ce este Growth Hacking?
Growth Hacking este o tehnică abordată adesea de către start-up-uri. De ce este o metodă așa de atractivă? Pentru că se concentrează pe abordarea de modalități creative de creștere rapidă a noului business. Întregul procesul în sine se bazează pe crearea unei baze de date și informații cuprinzătoare, dar și preponderent pe experimentare strategică a canalelor de marketing.
Un growth hacker se va concentra întotdeauna pe practicarea de strategii exclusive de dezvoltare a afacerii. Aceste practici strategice pornesc de la ipotezele create despre produs/serviciu, afacere și client. De asemenea, ipotezele sunt „bazele” analizării și testării pentru a concluziona ceea ce funcționează pentru business și ce nu.
Growth Hacking este o strategie care a apărut în urma resurselor limitate cu care pornește un start-up. Ținând cont că inițierea unei afaceri ocupă o mare parte din bugetul alocat total, Growth Hacking este o soluție foarte la îndemână care se bazează pe creșterea în general a afacerii.
Care este diferența dintre un marketer și un growth hacker?
Pe lângă tendința obsesivă pentru a obține creșterea afacerii fără a aloca investiții masive în marketing, growth hackerii și marketerii se diferențiază prin mai multe aspecte: obiective, analiza product market fit, expertiză și foarte important prin bugetare.
- Obiective – Growth Hacking-ul se bazează exclusiv pe creșterea afacerii, pe când marketingul are se ocupă de promovarea brandului și aducerea de lead-uri.
- Analiza Product Market Fit – Growth Hacking-ul are în vedere adaptarea continuă și îmbunătățirea produsului în concordanță cu așteptările clienților. Marketing se axează mai mult pe promovarea produsului, plasarea acestuia și adresarea către un segment de clienți care deja au nevoie de acest produs.
- Expertiza strategiei – „Fundația” Growth Hacking-ul este construirea de baze de date concrete care să poată fi analizate și folosite ulterior pentru adaptarea produsului. Astfel se pot construi viitoare obiective exclusiv măsurabile de tipul Growth Hacking Marketing. Pe de altă parte, marketingul clasic are în vedere dezvoltarea de obiective care se pot măsura, dar și care nu se pot.
- Stabilirea bugetelor – Pentru că ambii experți au setate obiective diferite, bugetarea se face în consecință. Astfel că, growth hackerii bazându-se pe informații exacte și experimentare, bugetul este unul mai restrâns. Pe când marketerii utilizează resurse mult mai extinse și au nevoie de bugete mult mai mari pentru a crea campanii și pentru a menține online o afacere.
Ce este Growth Hacking Marketing?
Growth Hacking Marketing este o strategie axată pe creștere prin testarea și măsurarea obiectivelor de marketing. Acest concept de strategie are cel mai mare atu creativitatea, lucru care îi face pe experții în domeniu să experimenteze continuu noi abordări de creștere a afacerii.
Growth Hacking Marketing se bazează pe crearea de obiective măsurabile și flexibile. Aici termenul de „măsurabil” fiind aspectul care descrie întreg procesul de Growth Hacking.
Care este procesul de Growth Hacking Marketing?
Procesul de Growth Hacking Marketing implică mai multe etape esențiale care conturează în întregime strategia de dezvoltare a brandului.
1. Product Market Fit – Găsirea unei nevoi, aducerea unei soluții
Prima etapă, similară oricărei idei de afaceri ce urmează să fie implementată, constă în analiza și realizarea product market fit-ului.
În această etapă, marketerul se concentrează pe identificarea unei nevoi reale și stringente în rândul segmentului țintă de piață, asigurându-se că produsul sau serviciul oferit răspunde unei cerințe concrete. Lansarea pe piață are loc doar atunci când există dovezi clare că soluția propusă este relevantă și indispensabilă pentru publicul vizat.
2. Ce știu și ce nu știu despre noul meu proiect?
Pornind de la găsirea produsului ideal, analizarea tuturor datelor acumulate este una din cele mai importante etape ale Growth Hacking Marketing-ului. În funcție de aceste statistici ale segmentului de piață se setează prioritățile și obiectivele strategiei de marketing.
Concluzionând oarecum, ceea ce face un growth hacker marketer cel mai bine, este să-și seteze obiective foarte specifice. Prin urmare, dacă obiectivul se poate măsura, atunci cu siguranță se poate implementa cu ajutorul unor instrumente de marketing specifice (teste, chestionare, experimente etc.) pentru a înțelege exact ceea ce caută clienții.
3. Sunt obiectivele într-adevăr măsurabile?
În urma cercetării pieței, un growth hacker marketer va genera cât mai multe idei pentru a genera cele mai reușite și specifice obiective. Indiferent care este scopul strategiei de marketing, specialiștii întocmesc o listă cu toate ideile pe care le consideră utile pentru atingerea acestor obiective. În cele din urmă, în funcție de potențialul fiecărei idei se va seta o listă de obiective în ordinea priorității.
4. Testează și optimizează!
Având drept scop creșterea afacerii, un growth hacker marketer va experimenta cât mai multe dintre ideile generate în urma analizei de piață pentru a verifica potențialul și impactul. Cu cât o idee va avea un impact mai semnificativ asupra scopului afacerii, cu atât aceasta va trece în etapa de îmbunătățire și investire a mai multor resurse. Iar dacă, obiectivul setat nu poate fi atins în urma implementării anumitor idei generate, acesta va fi reanalizat și în cele din urmă eliminat.
5. „Repetiția – mama învățăturii!”
Stând în natura unui growth hacker marketer acesta va căuta mereu noi oportunități pentru creșterea afacerii sale. Astfel, odată finalizată fază de experimentare a unei idei/obiectiv, acesta va trece la următoarea idee din lista generată pentru a-i descoperi potențialul maxim, asigurând un proces riguros de validare a obiectivelor.