Descoperă importanța și pașii unei strategii de relatii publice
Strategiile de marketing se caracterizează prin complexitate și înglobare a mai multor arii specifice. Multe afaceri se axează foarte mult pe volumul vânzărilor și omit să se gândească și la cum comunică vânzarea. Astfel că, aleg adeseori să urmeze aceeași pași simpli fără a lua în calcul și alte variante.
Majoritatea marketerilor aleg să mizeze totul pe reclame plătite pentru a atinge targetului de vânzări, și rareori apelează la partea organică. Totuși pentru ca oamenii să achiziționeze de la brandul nostru avem nevoie să ne construim o autoritate în mediul online și nu numai.
Așadar, este esențial ca atunci când un potențial client caută despre noi în mediul online, să găsească măcar câteva informații care să-i ateste faptul că afacerea chiar există și că nu este totul un „scam” (înșelătorie). Prin urmare, pentru a te asigura că stabilești o conexiune adecvată cu clientul ar trebui să iei în considerare: apariția pe rețelele de socializare, scrierea de conținut organic pe social media și nu numai, apariții în presă, recenzii, etc.
PR-ul sau relațiile publice sunt un element a unei strategii de marketing bine puse la punct. Conferind autoritate și construind o reputație prin aparițiile în presă, afacerea ta se va bucura de o mai bună comunicare dintre brand/afacere și clienți. De asemenea, vizibilitatea oferită prin tacticile de PR, reprezintă una din condițiile pentru a crea popularitate. Și totodată, o cale de a menține contactul cu clienții.
Ce este Public Relations (PR)?
Parte a strategiei de marketing, public relations (PR) sau relații publice reprezintă un proces de comunicare care are rolul de a crea și menține legături între branduri, companii, instituții și public. Tehnicile de PR presupun promovarea și protejarea imaginii entității pe care agentul de PR sau jurnalistul alege să o expună în fața clienților.
Pași pentru a concepe o strategie de relații publice (PR)
1. Definirea unui scop și a unor obiective
Prima și prima dată înainte de a concepe strategia de PR trebuie să definești scopul ei. Asemenea unei fundații bine realizate, scopul strategiei de PR va da următoarele direcții și soluții. Scopul se alege în funcție de specificul afacerii și ceea ce se dorește să se scoată în evidență. Spre exemplu: lansarea unui produs nou sau serviciu, dacă sunteți lideri de piață, construirea unei reputații, activități caritabile etc.
Pentru a te asigura că scopul este și unul realizabil și care să poată fi cuantificat la finalul campaniei, trebuie să stabilești și câteva obiective. Obiectivele trebuie concepute pe baza principiului SMART, adică: S – specific, M – măsurabil, A – accesibil, R – realist, și T – „în timp”.
2. Cercetarea domeniului
Înainte de a lansa efectiv strategia de PR, trebuie efectuată o cercetarea în detaliu pentru a stabili un temei pentru scopul strategiei. Cel mai adesea această etapă poate să ofere dovezi clare despre conexiunea dintre industrie și clienți sau publicul țintă. Subiectul ce urmează a fi promovat trebuie să ofere informații valide și de interes pentru populație pentru a putea construi cu adevărat o reputație și vizibilitate.
3. Alegerea publicului țintă
Pentru a avea cu adevărat o strategie bună trebuie să te întrebi „pe cine va interesa afacerea mea?”. Alegerea publicului țintă este poate cea mai grea și complicată etapă pentru că în funcție de ea se va stabili succesul campaniei. Grupul sau publicul țintă trebuie să fie format din oameni care au cunoștințe despre industria în care lucrezi, pot de asemenea să fie și o categorie de oameni care au nevoie de acele servicii sau produse pe care le furnizezi, sau pot fi investitori sau parteneri pe care îi poți atrage prin reușitele afacerii tale. Cert este că alegerea publicului țintă trebuie făcută foarte atent și delimitat în funcție de așteptările și necesitățile pentru care întocmim strategia de PR.
4. Analiza factorilor interni și externi care au impact asupra afacerii
Opinia publicului este cea care va da tonul reputației pe care o va avea afacerea ta. De aceea înainte de a stabili strategia de relații publice trebuie să iei în considerare cum îți influențează factorii de macro și micro mediu afacerea.
5. Identificarea și conceperea de mesaje cheie ce urmează să fie transmise
Ce sunt mesajele cheie? Nu sunt nimic hipnotizand sau de tip mesaje subliminale, absolut în niciun caz. Sunt pur și simplu niște idei pe care vrei să le transmiți publicului și cu care să rămână în urma articolului sau conferinței de presă. Acestea trebuie să fie concise, ușor de perceput, scurte și credibile. Mesajul trebuie să facă parte din scopul strategiei de PR. Spre exemplu poate fi un slogan, un beneficiu important al unui produs pe care-l comercializăm, activități în care afacerea a fost implicată, etc. Pe scurt orice prinde la public și care ne poate construi o reputație pozitivă și o asociere a produsului/serviciului cu brandul.
6. Definirea unei abordări și tactici
Alegerea tacticilor și abordărilor de comunicare în PR depind foarte mult de subiectul ales și de publicul țintă. Înainte de a alege tacticile de PR trebuie să fii atent la ce fel de conținut sau rețele de social media sau platforme folosesc. Pentru anumite tipuri de audiențe funcționează mai bine presa scrisă, pentru alții presa de tip buletine de știri sau discursuri. De asemenea, unii aleg să afle noutăți de pe canalele de social media, sau alții de la televizor sau prin email.
7. Scalarea strategiei
Ca orice lucru bine făcut, pentru a ne asigura că strategia funcționează așa cum ar trebui, măsurarea obiectivelor este esențială. Astfel că, stabilirea unor indicatori de performanță (KPI) ajută să descoperi care sunt plusurile și minusurile campaniei și strategiei tale de PR.
Concluzie
Așadar, reclamele plătite de tip Pay Per Click nu sunt singurele metode prin care poți crește vizibilitatea și volumul achizițiilor. Campaniile de PR sunt o modalitate excelentă de a da voce și reputație afacerii tale. Acestea se axează pe coerență și integrare în strategia de marketing alături de social media marketing, design grafic și strategia de brand.